"Consument willen niet extra betalen voor chocolade gemaakt van Fair Trade cacaobonen." Dat was de reden waarom de chocoladeproducenten geen Fair Trade cacaobonen afnamen bij de grote importeurs. OXFAM Novib nam de handschoen op om ongelijk van deze bewering van de chocolade producenten aan te tonen.
In plaats van op de 'normale' manier actie te voeren, is er in samenwerking met Tony Chocolonely een eigen chocoladeletter op de markt gebracht: dé Eerlijke Chocoladeletter. Door alle 80.000 Eerlijke Chcocoladeletters te verkopen, wilde OXFAM Novib laten zien dat mensen wél wat extra willen betalen.
Eind oktober 2007 startte een nieuwe campagne rond de Groene Sint, die in het jaar ervoor ingezet was om op te roepen tot het kopen van meer eerlijke sinterklaas- en kerstcadeaus.
Naast een eigen website www.groenesint.nl (gebouwd door Schepnet)was de Groene Goedheiligman ook actief op Hyves (opgezet en beheerd door ondergetekende). Daar deelde hij nieuws, tips en beantwoorde hij vragen. Heel veel vragen.
Maar het resultaat was dat hij steeds meer vrienden kreeg die het nieuws over dé Eerlijke Chocolade letter doorgaven. Het resultaat was dat alle 80.000 eerlijke chocoladeletters verkocht werden.
Kort daarna kwam Verkade met de mededeling dat zij voor 100% overgingen op Fair Trade cacao. Maar dat had niets met de campagne te maken, aldus Verkade...
In 2009 kwam de Groen Sint weer terug en pakte toen alle huismerk chocolade letters aan. Met een nieuwe social media campagne werden bijna 100.000 mensen bereikt die hun steun uitte. En dat had resultaat.
ik wil meer weten over de Groene Sint
In 2009 won de campagne een Bronzen Effie in de categorie Bewustwordingscampagne. Leuk meegenomen, maar dat was niet het doel van de campagne.
Gebruikmaken van Social media en online mogelijkheden
Pitchblink over Groene Sint campagne